Výsledky dohody EU s Velkou Británií

Ve dnech 18. – 19. února došlo u příležitostí konání jednání Evropské rady k přijetí rozhodnutí hlav států a předsedů vlád, zasedajících v Evropské radě, o novém řešení pro Spojené království (dále jen „UK“) v rámci Evropské unie (dále jen „Rozhodnutí“). Přijetí tohoto rozhodnutí předcházela řada jednání na celounijní i bilaterální úrovni. Výsledkem je kompromis, který zohledňuje jak požadavky UK, tak požadavky zbývajících členských států EU. Největší změny v důsledku Rozhodnutí z pohledu České republiky nastanou v oblasti sociálních dávek a volného pohybu osob.

K povaze Rozhodnutí

  • Výsledné Rozhodnutí má povahu mezivládní mezinárodní dohody.
  • Rozhodnutí vstoupí v účinnost okamžikem, kdy UK oznámí generálnímu tajemníkovi Rady, že se UK rozhodlo zůstat členem Evropské unie. Účinky Rozhodnutí tedy nenastanou dříve, než 23. června 2016, na kdy je stanoven datum referenda o setrvání UK v EU.
  • Nejedná se však o jedinou podmínku pro následnou aplikaci dohodnutých ustanovení. Zejména v části týkající se sociálních dávek je zapotřebí přijmout změnu předmětných sekundárních právních předpisů. (nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 883/20042 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 492/20113 o volném pohybu pracovníků uvnitř Unie) Dovršení legislativního procesu lze očekávat v horizontu dvou let od rozhodnutí UK pro setrvání v EU.

Přídavky na děti

Na základě přijatého rozhodnutí lze rozlišovat následující, pro Českou republiku relevantní, situace:

  • Občan ČR pracující a žijící v jiném členském s celou rodinou:
    Na základě přijatého Rozhodnutí se dosavadní podmínky nemění.
  • Občan ČR trvale žijící v ČR, který za prací dojíždí přes hranice:

Na základě přijatého Rozhodnutí se dosavadní podmínky nemění.

  • Občan ČR již pracující a žijící v jiném členském státě, jehož rodina s ním nežije v tomto jiném členském státě:

Na tento případ se nově vztahuje volitelná možnost hostitelského členského státu indexovat přídavky na děti, avšak nejdříve od 1. ledna 2020.

  • Občan ČR, který teprve zahájí práci v jiném členském státě a s nímž jeho rodina nebude žít v tomto jiném členském státě:

Na tento případ se nově vztahuje volitelná možnost hostitelského členského státu indexovat přídavky na děti, avšak nejprve od přijetí změn právních předpisů, jež lze očekávat v roce 2018.

 

Obecně dále platí:

  • budoucí systém volitelné indexace přídavků na děti nebude rozšířen na jiné druhy sociálních dávek;
  • podmínky pro občany EU nesmí být horší než pro občany ze třetích zemí.

Ochranný mechanismus

  • Výsledné znění Rozhodnutí umožňuje členskému státu, jenž je po dlouhou dobu vystaven výjimečně nadměrnému přílivu pracovníků z jiných členských států, aktivovat ochranný mechanismus.
  • Tento mechanismus umožní omezit přístup nově příchozím pracovníkům k některým prvkům sociálního systému po dobu 4 let od zahájení zaměstnání, přičemž omezení budou postupem času ubývat.
  • Spuštění mechanismu bude povolovat Rada na základě odůvodněné žádosti členského státu a posouzení stavu Evropskou komisí.
  • Celková délka trvání ochranného mechanismu byla stanovena na 7 let.
  • Mechanismus se dotýká pouze nepříspěvkových dávek při zaměstnání (tzv. non-contributory in-work benefits), jedná se o velmi specifické dávky, které většina právních řádů členských států EU nezná. Jedná se o změnu, která reaguje na specifickou situaci v UK. (Na tato ustanovení navazuje Prohlášení Evropské komise o ochranném mechanismu dle par. 2 (b) oddílu D rozhodnutí, v kterém stanovuje, že na základě informací jí poskytnutých Spojeným království naplňuje současný stav v UK podmínky, které by byly nutné pro spuštění ochranného mechanismu.)
  • in-work benefits představují soustavu dávek, které mají dorovnávat nedostatečný příjem pracujících osob. Nejedná se o dávky v nezaměstnanosti. Účelem je naopak motivovat občany k práci příslibem dorovnání případně nedostatečného ohodnocení. Jedná se o motivační prvek na pracovním trhu. Podmínky pro přiznání nároku na dávky nejsou dané přímo hranicí příjmů, ale probíhají na základě výpočtu zohledňující vícero faktorů.
  • Ochranný mechanismus se nevztahuje na vyplácení příspěvkových sociálních dávek.

 

 

 

Share