Mezi finančními poradci se rozmohla nová praxe: uzavírání penzijních připojištění na vysoké částky, dokonce i na 6 500 Kč měsíčně.
Důvodem má být zajímavé a bezpečné zhodnocení na krátkém horizontu, kdy se po dvou až třech letech smlouva vypoví a klient bez poplatků získává slušný konzervativní výnos.Také provizně je tato transakce velmi slušně honorovaná, má ale několik
poměrně zásadních ale.
Zatímco storno provize je u penzijního připojištění pouze dva roky, náklady na získání klienta se v účetnictví penzijního fondu rozpouštějí pět až deset let (obvykle sedm až osm let). V případě odchodu klienta před touto dobou platí náklady na jeho získání ostatní klienti penzijního fondu a získávají tak nižší výnos.
Pokud se podobné transakce stanou ještě populárnějšími, mohou se poradci dočkat výrazného snížení provizí ze strany dotčených penzijních fondů, prodloužení doby storna a snížení měsíčního limitu, ze kterého se počítá provize.
Za určitých okolností by podobné „tunelování“ penzijního fondu mohlo vést až k výpovědi smlouvy o spolupráci s poradenskou firmou, která takovou praxi toleruje nebo dokonce podporuje.
Vzhledem k tomu, že se opět začíná diskutovat o modernizaci penzijních fondů, je pozornost upřena právě na jejich vnitřní dluh daný nesouladem mezi dvouletým stornem poradců a mnohem delším obdobím, než se získání klienta opravdu „zaplatí“.
Výše popsaná praxe by se tak mohla stát příkladem poškozování klientů penzijních fondů ze strany „poradců“ a mohla by vážně poškodit pověst všech finančních poradců. Na krátkodobé konzervativní zhodnocení peněz jsou k dispozici vhodnější produkty.
Upozornění: Tyto texty vyjadřují osobní názor autora. Napsat mu můžete na adresu blog (zavináč) prouza.cz
Dobrý den pane Prouza, <BR/>mohl by jste prosím poradit klientům, jaký podílový fond nebo jiný produkt zvolit pro jednorázovou investici na 2letý horizont, který by se svým zhodnocením vyrovnal právě krátkodobé investici do penzijního fondu.<BR/>Děkuji Štěpán (stenov@email.cz)
Dobrý den,<BR/>záleží samozřejmě na tom, jaké prostředky má klient k dispozici. Pokud by šlo o částky nad 1 milion korun, jsou k dispozici podílové fondy, spravované stejně jako penzijní fond v dané skupině. Výnos je tedy pro klienta stejný, vzhledem k tomu, že jde o podílový fond, klient ani po 6 měsících neplatí daň z výnosu (zatímco u penzijního připojištění výnos zdaní). Z pohledu klienta je
Dobrý den, souhlasím s tím, že se díra v penzijních fondech stále zvětšuje a riziko problémů roste. Bohužel ale nevidím žádnou ochotu díru začít naopak uzavírat, i čísla ukazují, že se již nikdo neomezuje. Pro mne osobně byl dlouho symbolem slušnosti ČSOB Progres, ale poslední rok jim náklady příštích období výrazně vzrostly a naproti tomu šel výnos (v době rostoucích trhů) výrazně dolů.
Děkuji za podnět – klientům s částkou nad 1 milion určitě podobnou variantu navrhnu. Mohl by jste být ale konkretnější a zmínit jaký konkrétní konzervativně smíšený fond máte namysli (nejlépe z portfólia Partners). Děkuji Štěpán
Dobrý den, zajímalo by mne, jak se tedy bude při placení těch dluhů postupovat?
Dobrý den, <BR/><BR/>pro pana Štěpána: jste-li poradce Partners, jistě to víte, jste-li poradce jiné firmy, požádejte své analytické oddělení. <BR/><BR/>A pokud jste člověk, který má zájem o radu pro své finance, dovolím si jednu obecnou – nevěřte nikomu, kdo Vám doporučí konkrétní produkt, aniž by znal Vaše cíle a plány i aktuální složení portfolia. Pro takovou službu Vám jsou Partners plně k
Pro Marka K.: <BR/>variant je několik:<BR/>- vše zaplatí stát <BR/>- vše zaplatí majitelé penzijních fondů <BR/>- vše zaplatí klienti<BR/>- případně kombinace plateb<BR/><BR/>Penzijní fondy a jejich majitelé samozřejmě lobbují za to, aby nemuseli nic platit a pan Rusnok se jako představitel Asociace penzijních fondů (a šéf jednoho z fondů s vysokými dluhy) snaží o to, aby vše zaplatili klienti.