Zhruba před měsícem vyšel v Euru rozhovor s Petrem Žaludou, šéfem Axy pro ČR. Kandidátů na „perlu týdne“ je v něm více…
První zásadou, kterou se učí každý, kdo se pohybuje okolo investic, je, že minulé výnosy nejsou zárukou budoucích. Stejné varování musí být uvedeno také při propagaci kapitálových investic a jeho uvádění se pečlivě sleduje. Minulými výnosy nebo výnosy za „pečlivě“ vybraná krátká období nestandardního vývoje trhu se obvykle chlubí firmy, které potřebují rychle nalákat klienty a chtějí jim prodat produkt, který by jinak neobstál.
Právě podle využívání neetických postupů v reklamě a marketingu se obvykle poznají neseriózní firmy, kterým je potřeba se vyhnout. Co si ale myslet, když si ve velkém profilovém rozhovoru šéfa skupiny, které právě běží velká reklamní kampaň na vybudování jména, přečteme následující:
Euro: Podílové fondy renomovaných zahraničních finančních skupin se v ČR prodávají již více než deset let. Jaký bude argument, kterým chcete přilákat klienty do fondů AXA?
Žaluda: Podílové fondy mají tu výhodu, že se klienti rozhodují dle minulé výkonnosti. To je jasně měřitelná věc. Zahraniční fondy AXA se mohou prokázat výbornou výkonností…
Ano, klienti se sice dají na minulou výkonnost často nachytat, ale zkušenosti ukazují, jak rychle dokáží odejít, pokud výkonnost přestane splňovat jejich očekávání. Pro slušné společnosti je navíc marketing postavený na minulé výkonnosti (stejně jako manipulativní volba benchmarku) tabu a také Etický kodex Asociace fondů a asset managementu ČR je velmi jasný.
Možná to bylo jen jedno unáhlené mediální prohlášení manažera ve stresu z nových akcionářů, začínající maxikampaně na nové jméno skupiny a problémů s výsledky (například Winterthur penzijní fond jako jediný loni ztrácel klienty a pojišťovna loni vykázala podle předběžných výsledků téměř šestiprocentní pokles předepsaného pojistného, zatímco trh jako celek rostl téměř o pět procent). Ale i tak bude dobré velmi pečlivě sledovat, s jakými prodejními argumenty AXA přijde a jak etické její chování bude.
Upozornění: Tyto texty vyjadřují osobní názor autora. Napsat mu můžete na adresu blog (zavináč) prouza.cz
Je pravda, že Winterthur měl v posledních dvou letech vážné problémy s klientským servisem. Prodávám produkty více společností a díky nemožnosti rychle a hlavně správně získat to, co jsem potřeboval, jsem W. přestal aktivně nabízet a spíše radil klientům změnit (u penzijního fondu) firmu. Nikde jinde jsem se s tak špatnou péčí a neochotou nesetkal. Na druhou stranu vidím, že se s příchodem Axy
A ještě jeden komentář – klienty velmi znejisťovala neustálá změna jmen, vůbec nerozuměli tomu, že jejich podmínky jsou pořád stejné. A z toho, co mi klienti říkají, bohužel ani příliš nefunguje dnešní reklama Axy – pro běžného člověka je strašně vzdálená. Hlavně aby to ale byla na dalších 10 let poslední změna :-))