Mýty o českém schodku

Státní rozpočet je věc, opředená mnoha mýty, od své velikosti až po to, že nás k řešení problémů donutí zahraniční investoři. Realita je ale trochu jiná.

Mýtus první – schodek loňského rozpočtu dosáhl 192 miliard korun. To číslo se sice zdá obrovské a je pravdou, že je to největší schodek České republiky v její historii. Ale skutečná díra českých veřejných financí za minulý rok je minimálně o třetinu vyšší. K oněm 192 „státním“ miliardám je totiž potřeba připočíst další dluhy, za které stát ručí a které bude muset nějak zaplatit. Vedle rozpočtových rezerv, které si ministerstva schovala na horší časy, státní díru prohlubují i ztráty samospráv nebo zdravotních pojišťoven. Jenže 192 miliard zní o něco lépe než 262 miliard, které bude český schodek veřejných financí činit v jediné relevantní metodice, evropské ESA95.

Mýtus druhý – rozpočty se tvoří na základě platné legislativy. Tento argument zazníval velmi často při obhajobě absolutně nerealistického rozpočtu na rok 2009. Jenže rozpočet vedle platné legislativy ovlivňují především predikce makroekonomického vývoje a odhady výběru daní. Stejně tak je pouze na vládě, jak nastaví v řadě oblastí výdaje. Celý vzdušný zámek, zvaný státní rozpočet 2009, tak nebyl nic jiného než neochota přiznat si, co přichází. Pokud tehdejší vláda v něčem selhala, byla to právě neschopnost a neochota říct nahlas politicky nepohodlnou pravdu, která by znamenala nutnost vzdát se některých politických fetišů typu rovné daně.

Mýtus třetí – za všechno může krize. Samozřejmě nikdo nezpochybňuje, že ekonomický propad ekonomiky měl negativní vliv na výběr daní i pojištění a na nezaměstnanost. Jenže všechny to neuvěřitelně dlouho nechávalo klidnými. Zatímco podniky i finanční instituce využily krizi jako výmluvu pro přijetí nepopulárních opatření a prosazení nepříjemných úspor, politici i vrcholoví úředníci krizi používají jako výmluvu, proč nedělat nic nepopulárního. Jsme na tom špatně, propadají se nám příjmy a rostou sociální výdaje? Zatímco odpovědný manažer by v tu chvíli hledal každou možnost úspor, čeští politici nejsou ochotni obětovat jedinou korunu státních výdajů ani zvýšit daně. Stejně tak nikdo příliš neřeší efektivitu výběru daní a pojistného. Například u daně z příjmu právnických osob došlo k poklesu o 34,5 %, výběr pojistného na sociální zabezpečení klesl o 9,7 %. Opravdu musel být ten pokles tak výrazný, pokud by stát uměl vybírat daně efektivně – a ideálně všechny na jednom místě? Opravdu musel poskytnout tolik výjimek a odkladů?

Mýtus čtvrtý – ke změnám nás donutí svět. Často se říká, že změny nastanou, až investoři přestanou financovat český dluh. Jenže tahle situace je – bohužel – příliš daleko. V příštích dvou letech na tom budeme pořád ještě lépe než sousední země, do značné míry díky tomu, jak nás zachraňuje Německo. I tlak EU bohužel nebude nijak silný, protože nejsme tak problematičtí jako Řecko či Pobaltí. A že dlouhodobě z České republiky děláme naší neschopností problémy řešit nedůvěryhodnou zemi? To přece voliči na rozdíl od navýšení důchodů a sociálních dávek nevnímají.

Upozornění: Tyto texty vyjadřují osobní názor autora. Napsat mu můžete na adresu blog (zavináč) prouza.cz

Share

7 Comments

  1. Víc takových Prouzů, <br />kteří dokážou natvrdo říct, že pravice i levice jsou společně zodpovědné za současný stav. Proč nesedí na Ministerstvu financí lidé jako Prouza? Proč tam sedí kariérní dědek Janota, který byl jako náměstek &quot;u toho&quot; a teď se tváří, že se ho netýká? Opravdu si zasloužíme takovou politickou reprezentaci a takové úředníky?

  2. Ad Martin: Proc nevladnou opravdovi profici je podle me naprosto jasne…. opravdovemu profikovi asi nestoji za to makat za podstatne min penez nez dostane v soukrome firme, navic pri predstave neustaleho bombardovani ze strany medii a kritiky pri snaze cokoli zmenit by to nejspis spousta lidi nedelala ani kdyby si k platu meli prilepsit

  3. Srovnání levice a pravice obstojí jen technickým pohledem na rozpočet. Pak je možní říct, že pravice udělala do rozpočtu díru snížením daní a levice populistickým zvýšením výdajů.<br />Ale je to ekvivalentní? Z morálně právního pohledu ne. Stát odebírá majetek vlastníkům proti jejich vůli. Daňě NIKDO neplatí dobrovolně. Ve všech jiných oblastech by se takové jednání považovalo za loupež. Stejně

  4. Ad Jirka: &quot;Na úrovni jednotlivce může pocit vlastní privilegovanosti vyplývat například z přecenění nějaké domnělé či skutečné přednosti, podnikatelského, pracovního či sportovního úspěchu, vyššího vzdělání či IQ, sexuální přitažlivosti apod. Demonstrativní pravicovost může vyjadřovat odkaz na prestižní skupinu či vrstvu, jejímž příslušníkem by se dotyčný rád stal, či alespoň za něho byl

  5. Nejdulezitejsi ze vseho: MORALKA a PRAVDA jsou jen slova. Slova neznamenaji veci. Slovum dava vyznam lidsky mozek. Vice mozku, vice vyznamu. Bez toho se dal nehneme. <br /><br />Moralka je tvorena lidmi. Je to soubor toho, co bychom si meli myslet o spravnem a spatnem v ramci spolecnosti, ve ktere se takova moralka uznava. To cemu naprosta vetsina lidi rika moralka, nema s Pravdou nic spolecneho.

  6. No pane Prouza, <br /><br />reknu vam, ze jsou jen dve cesty jak z toho ven.<br />1) budete neuveritelne silny optimista a patriot. a budete stale VERIT, ze lide jako Topolanek, Paroubek a jine 100% produkty socialismu zacnou i pro vas neco delat. pripadne jim s tim nejak helfnete.<br /><br />2) nebo zkratka vemete rozum do hrsti a odejdete tam, kde budete mit vy a vase rodina slusnou budoucnost.

Nelze přidat komentář.