Jaký je Váš pohled na nové pojetí mobility v digitálním světě?

Tomáš Prouza jako digitální koordinátor vystoupil na Kolokviu Škoda a odpovídal na otázky týkající se digitalizace a pronikání technologií do každodenního života. První otázka zněla: Jaký je Váš pohled na nové pojetí mobility v digitálním světě?

První lekcí z mého roku v roli digitálního koordinátora je, že všechno souvisí se vším. Nemá cenu řešit rychlý internet, když nemáte důvod jej využívat, když nemáte funkční e-government a neumíte se podívat do světa kolem sebe a poučit se z toho, jak chytrý může být život kolem nás. Proto se snažím především propojovat témata, lidi i firmy. Včera vláda schválila můj materiál na vznik Aliance 4.0, která by měla koordinovat modernizaci české společnosti a české ekonomiky. Dnešek proto přišel v nejlepší možný čas.

Začnu tím, že dosavadní Akční plán pro rozvoj digitálního trhu rozšířím na Akční plán Společnosti 4.0 tak, aby byly pokryty širší celospolečenské dopady, a to včetně mobility a její nové podoby v digitálním světě. Pokud jsem dobře pochopil dnešní debatu, v rámci chytré mobility už je možné v podstatě cokoliv. Technologie na to již jsou, postupně se probouzí i čeští operátoři a zlepšují pokrytí mobilními daty – a zbývá už jen změnit naše myšlení.

Možností, jak k chytré mobilitě přistoupit je mnoho a každý by se v tom měl najít – od bikesharingu, carsharingu, přes aplikace na parkování až po dobíjecí stanice pro elektromobily s parkováním zdarma v centru. Asi vás nepřekvapí, když jako konkrétní příklad uvedu Estonsko a jeho přístup k elektromobilům, jejichž role stále roste. Policie v Tallinu řídí elektrická auta, estonská vláda poskytuje podporu na nákup elektromobilů až do výše 50 % ceny vozu a rychle se zvyšuje počet dobíjecích stanic.

Podpora elektromobility je prioritou i vlády ČR (Národní plán čisté mobility obsahuje desítky možných opatření, která mají přispět ke snížení emisí z automobilové dopravy a tedy negativních dopadů dopravy na životní prostředí). Chceme, aby elektromobilů na našich silnicích postupně přibývalo. K jejich popularitě přispívá i Úřad vlády, kde od října jezdíme novým elektromobilem. Musíme ale velmi zrychlit výstavbu dobíjecích stanic, velké téma pro ČEZ a regionální distribuční společnosti (Amsterdam, Paříž).

Pro dobré příklady nemusíme ale chodit do zahraničí, i v Česku máme spoustu zajímavých příkladů – v řadě měst už autobusy a trolejbusy dokáží komunikovat se semafory na hlavních křižovatkách, ve Zlíně dopravní podnik vidí své vozy a ví, jak dodržují jízdní řád – teď už by jen stačilo, aby to sledování umožnil i cestujícím a ti věděli, kdy jejich spoj skutečně přijede.

Dalším zajímavým projektem je sdílení kol, Rekola.cz. Tento projekt není omezen jen na jedno město, na Prahu, ale funguje i v Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci nebo Českých Budějovicích. Vláda může pro podporu mobility dělat mnoho, otázkou pro mne zůstává, jak jsou na to připraveny zejména automobilky – ať už jde o změnu technologií nebo o změnu byznys modelu, kdy lidé nebudou chtít vlastnit, ale sdílet.

Share