ČNB zvedla poplatky za registraci pojišťovacích zprostředkovatelů na pětinásobek. Chce tak omezit počet těch, kteří tuto činnost nevykonávají. Proč raději nepřinutí firmy, aby odhlásily z registru lidi, kteří v byznyse končí?
Česká národní banka nedávno všechny překvapila tím, že tiše a rádoby nenápadně vložila do jedné připravované novely výrazné navýšení různých správních poplatků, které jsou příjmem jejího rozpočtu. V některých případech má možná navýšení smysl vzhledem k pracnosti placených úkonů, v řadě jiných mají zřejmě navýšené poplatky sloužit k něčemu jinému – aby ČNB místo skutečné dohledové práce zvýšila bariéru pro vstup na trh a tak se zbavila své skutečné práce.
Nejbrutálnějším příkladem je zde navýšení poplatku za registraci podřízeného pojišťovacího zprostředkovatele z 2 000 na 10 000 korun. Tento poplatek musí zaplatit každý, kdo se chce věnovat nabídce pojistných produktů. No a co, ptáte se? Vlastně nic – jen kdyby se za živnostenský list neplatila desetina toho, co chce ČNB za povolení živnosti v jednom oboru. A kdyby registrace u ČNB, umožňující nabízet investice, nebyla úplně zdarma.
Pro ČNB je už dnes registrace pojišťovacích zprostředkovatelů velmi zajímavý byznys. Spolu s Ministerstvem financí od roku 2004 za registrace vybrala okolo čtvrt miliardy korun, což nejsou ani pro velkou státní instituci peníze k zahození.
Přitom by ale ČNB mohla vybrat výrazně víc – a účastníci trhu by jí tleskali místo toho, aby nechápavě kroutili hlavou nad nesmyslně navýšenými poplatky za jednoduchý administrativní úkon. Hlavním argumentem centrální banky pro navyšování poplatků totiž je, že v registru pojišťovacích zprostředkovatelů jsou desítky tisíc lidí, kteří již činnost dávno nevykonávají. Tuto situaci ovšem pětinásobné zvýšení poplatků za registraci nijak nevyřeší.
Proč raději ČNB nezavede povinnost firem odhlásit z registru lidi, kteří v byznyse končí? Když může firma své lidi hromadně registrovat, měla by mít povinnost je také vymazat. A pokud by banka zavedla drobný udržovací poplatek za vedení v registru, měla by velmi dobrý nástroj, jak každý rok najít ty, kteří už registraci nepotřebují a seznam tak elegantně pročistit.
Brutální navýšení poplatku za jednoduchý administrativní úkon navíc přichází v době, kdy všichni mluví o snižování administrativní zátěže a o podpoře podnikání. A dokonce i Ministerstvo financí tuhle protipodnikatelskou změnu zákona přijalo, místo toho, aby tlačilo ČNB k tomu, aby plnila svou opravdovou roli při dohledu nad finančním trhem.
Administrativní pořádek by bylo možné zavést jednoduchými ročními poplatky a sankcemi za neodhlášení pojišťovacích zprostředkovatelů. Skutečný pořádek by šlo zavést rovněž, i když by to bylo trochu složitější. Místo administrativního zatěžování slušně se chovajících firem by však ČNB musela být ochotna důrazně se podívat na zoubek společnostem a jednotlivcům s pochybným přístupem ke klientům. Několikrát v minulosti už to dokázala. Doufejme tedy, že bude pokračovat v tom, co je důležité, a nebude bránit těm, kteří chtějí začít podnikat. Rolí ČNB je totiž udržovat pořádek a udržovat férová pravidla, nikoliv hledat cesty, jak si pohodlně navýšit vlastní rozpočet.
Upozornění: Tyto texty vyjadřují osobní názor autora. Napsat mu můžete na adresu blog (zavináč) prouza.cz