Jak by měla vypadat asociace, která by snesla nálepku „ideální“? Pět hlavních pravidel:
Jak by ale vlastně měla vypadat asociace, do které má smysl vstoupit a kterou by měli členové aktivně podporovat? Vždycky záleží na tom, proč asociace vzniká, pokud ale budeme vycházet z toho, že asociace má vedle ochrany zájmů svých členů zkoušet posunout dál i celý trh, platí pět základních pravidel:
1. mít jasné poslání: pouze asociace, která má jasně stanovený a veřejně prezentovatelný cíl, má šanci zaujmout a získat si trvalou pozornost těch, které chce oslovovat a ovlivňovat. Poslání přitom musí být opakovaně připomínáno a vše, co asociace dělá, musí z tohoto poslání jasně a srozumitelně vycházet.
2. sdružovat celý trh nebo jeho významnou část: třetí asociace realitních makléřů nebo páté sdružení dětských lékařů opravdu nikoho nezaujme a nikdo je nebude brát příliš vážně. Pokud asociace není schopna sdružit největší hráče na trhu nebo reprezentovat firmy, které ovládají alespoň 50 % trhu, nemá šanci reálně ovlivnit podnikatelské prostředí v daném segmentu. Není-li jejím posláním pouze kritizovat konkurenty, stojící mimo asociaci, musí mít pro prosazování pozitivní agendy dostatečnou váhu.
3. mít aktivní představitele: všechno je totiž nakonec o lidech. Asociace, která má skvělé cíle a sdružuje dostatek hráčů na trhu, nemá šanci dlouhodobě uspět v případě, že za ni nedýchá profesionální a aktivní osobnost, která dokáže partnery přesvědčit o tom, co asociace prosazuje a považuje za důležité. S postupem času totiž mají zástupci členských firem stále méně času a pouze důrazný manažer asociace dokáže zajistit její funkčnost.
4. mít dostatečný rozpočet: vedle lidí je všechno totiž nakonec ještě o penězích. I když nikdo nechce zbytečně utrácet, úspěšná asociace musí mít rozpočet, díky kterému bude moci být vidět i zaplatit spolupracovníky či externí partnery, kteří jí budou pomáhat prosazovat dohodnuté cíle. Pokud si nebude moci dovolit vytvářet dostatečně kvalitní materiály a mít dostatek možností pro jejich prosazování, nebude moci naplňovat stanovené cíle.
5. mít dost času: aby asociace dobře fungovala a svým členům přinášela potřebnou hodnotu, musí se její práci věnovat i vedoucí představitelé členských firem. Asociace, ponechaná napospas jejímu aparátu, postupně přestává mít přidanou hodnotu pro své členy, neboť přestává sledovat fungování daného trhu a její představy o jeho změnách se začínají rozcházet s potřebami členských firem.
Upozornění: Tyto texty vyjadřují osobní názor autora. Napsat mu můžete na adresu blog (zavináč) prouza.cz