AFIZ vykročil správným směrem, ale…

Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců (AFIZ) minulý týden vykročila správným směrem: Firmy sdružené v asociaci budou odpovídat za prohřešky svých spolupracovníků. Aby tento krok nebyl jen prázdným gestem, měl by AFIZ ještě zodpovědět několik důležitých otázek.

Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců (AFIZ) řadu lidí minulý týden potěšil zprávou o tom, že korporativní členové budou odpovídat za prohřešky svých pracovníků i spolupracovníků na živnostenský list. Chybí ale několik podstatných detailů.

Než je ale nastolím, rád bych předeslal, že krok AFIZu jde dobrým směrem a má šanci stát se důležitým krokem na cestě ke zkvalitňování prodeje finančních produktů u nás. Pevně doufám, že prosincová valná hromada změny schválí. A doufám, že budou jasnější i podrobnosti.

DOZVÍ SE TO KLIENTI?
První otázkou je, jak se klient o této možnosti doví? O kroku AFIZu sice některá média informovala, ale průměrný klient (či spíše ten podprůměrný, u něhož je riziko zneužití jeho nevědomosti výrazně větší) se o této možnosti nedoví.

Na dlouhodobou propagační kampaň AFIZ prostředky nemá. Budou mít proto prodejci členů AFIZu povinnost o možnosti stěžovat si informovat každého klienta? Zkusí se AFIZ domluvit s ministerstvem financí, ČNB a Českou obchodní inspekcí na předávání stížností, které dostanou tyto instituce? Bez toho, aby každý klient o možnosti stížnosti k AFIZu věděl, zůstane tato změna jen (polo)prázdným gestem.

PODLE JAKÝCH PRAVIDEL?
Otázka druhá: jak kvalifikovaně a na základě jakých podkladů bude o jednotlivých stížnostech rozhodovat etický výbor? Tato otázka nemá zpochybnit osobní kvality členů etického výboru, ale zjistit, jaká pravidla budou pro projednávání stížností platit. Etický výbor bude muset často rozhodovat o činech zprostředkovatelů, které se nachází v šedé zóně mezi čistě správnými a čistě špatnými. Budou předem veřejně k dispozici principy a pravidla, podle kterých budou členové etického výboru rozhodovat?

BUDOU ROZHODNUTÍ ZVEŘEJNĚNA?
Otázka třetí: jasné a veřejně známé postihy přispívají ke kultivaci trhu. Jak tedy bude AFIZ informovat o tom, koho, jak a hlavně za co postihl? Jasná a veřejně známá politika při rozhodování o stížnostech totiž pomůže definovat a vylaďovat profesní standardy, které v poradenství a zprostředkování u nás citelně chybí.

Bude tedy AFIZ zveřejňovat, jaké stížnosti projednával a jak rozhodoval? Poběží veřejná diskuse o tom, jak rozhodování odpovídá předem zveřejněným principům dobré služby klientům a jak se tato pravidla postupně zpřesňují?

Český dozor nad finančním trhem má povinnost zveřejňovat na svém serveru pravomocná rozhodnutí (i když na rozdíl od některých jiných dozorů bohužel zveřejňuje pouze rozhodnutí a nikoliv jejich odůvodnění, takže výchovné působení dozoru je hodně omezené). Bude o výsledcích stížností veřejně informovat i AFIZ? Kultivaci trhu by to rozhodně prospělo.

Časem jistě vznikne řada dalších otázek – ale věřím, že AFIZ a jeho členové budou ochotni hledat odpovědi. I přes napjaté vztahy by bylo dobré, aby odpovědi vznikaly ve spolupráci s konkurenční asociací i s těmi, kdo stojí mimo tyto asociace.

Upozornění: Tyto texty vyjadřují osobní názor autora.

Share