Pštrosí politika je škodlivá pro všechny

Před měsícem vyloučila Asociace finančních poradců ze svých řad jednoho člena. Opakovaně poškozoval své klienty. Jde o ojedinělý případ nebo o změnu, která pomůže ochránit klienty před nepoctivými dravci?

Jarní optimismus mi velí věřit, že jde o začátek nového trendu, neboť Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců (AFIZ) dokázala ze svých řad pro „opakované porušování povinnosti poskytovat služby kvalifikovaně, spravedlivě, čestně, poctivě, profesionálně a v souladu s nejlepšími zájmy spotřebitele“ vyloučit často vyzdvihovaného a chváleného prodejce jedné ze svých velkých členských společností. A navíc neváhala vyloučení zveřejnit a detailně zdůvodnit, aby se mohli poučit všichni, které někdy něco podobného potkalo. Zájemcům proto doporučuji sekci Aktuality na stránkách www.afiz.cz, detailní popis poškození klienta skutečně slouží jako velmi varovná lekce všem nepoctivým.

Strategie mrtvého brouka

Optimismus poněkud kalí reakce mateřské firmy vyloučeného poradce, společnosti OVB Allfinanz. Místo toho, aby jako každá rozumná firma uznala chybu a hledala s klientem možnost nápravy, pokračuje v již řadu let používané pštrosí politice. Řada lidí si jistě pamatuje případ Helvag, kdy se z odpovědnosti za nabízení prapodivné investice, při kterých přišli klienti o milióny, snažila OVB vykroutit tím, že za vše mohou pouze konkrétní poradci. To, že jim OVB produkt vybrala, doporučila a aktivně jeho prodej podporovala, již ale nepřiznala, nemluvě o provizích, které z prodeje Helvagu získala centrála OVB. Stejně tak nyní na volání „král je nahý“ reaguje postižená firma zdůrazňováním kvality nových šatů místo toho, aby měla odvahu podívat se do zrcadla.

Dobré zprávy pro klienty

Ovšem ten čas, kdy měla pštrosí politika šanci na úspěch, pomalu končí. V posledních několika měsících se konečně začalo mluvit o nákladech různých finančních produktů, o reálnosti různých slibů, začínají se podrobněji sledovat a analyzovat výsledky a doporučení různých finančních poradců. Řada poradenských firem navíc začíná brát pojmy „kvalita“ a „dlouhodobá péče“ skutečně vážně, protože chtějí na trhu působit dlouhodobě – a nechtějí se bát pohledu do zrcadla. A to je první dobrá zpráva pro klienty.

Druhou dobrou zprávou pro klienty je tlak na snižování nákladů finančních produktů. Špatnou pověst mají na českém trhu zejména pojistky, kde jsou pravidla pro zveřejňování poplatků a celkovou transparentnost výrazně pozadu nejen za investicemi, ale třeba i za hypotékami. Také změny poplatků jsou mnohem jednodušší – a dají se lépe utajit – než u jiných produktů, nemluvě o tom, že až do nedávna neexistoval jednoduchý nástroj pro srovnání nákladů pojistek. Proto by si všichni poradci měli hýčkat experty, jako jsou Vít Kalvoda nebo Dušan Šídlo, kteří věnují své znalosti a čas tomu, aby popsali a spočítali nákladovost různých pojistek.
Slušní poradci i klienti, kteří mají zájem o informace, si tak mohou jednoduše ověřit, zdali skutečně využívají investiční pojištění, která klientům více přinesou než seberou. Větší transparentnost navíc začala velmi rychle nutit (některé) pojišťovny ke zlepšování podmínek a ke snižování cen tak, aby se na konci pojistné doby nemuseli bát podívat klientům do očí.

AFIZ získá na prestiži

A je tady ještě jedna dobrá zpráva – diskuse o tom, jak má vypadat dobré finanční poradenství, či potrestání těch, kteří poškozují své klienty, pomáhá klientům vzdělávat se a lépe se bránit všem zlatokopům. Ukazuje také, že poškozený klient nemusí jen mávnout rukou, ale že má nástroje na účinnou obranu. Pokud mu nepomůže přímo poradenská firma a místo řešení problému strčí hlavu do písku, může se obrátit na asociaci, které je firma členem, nebo na média. Minimálně ta specializovaná se budou poškozování klientů vždy věnovat a klient si tak bude moci učinit lepší názor na celou situaci. Kvalita finančního poradenství a různé testy poradců se pomalu dostávají i do klasických médií a tlak na kvalitu služeb je opět o něco větší.

Bezzubý dohled

V ideálním světě by se poškozený klient mohl – a měl – obrátit na dozor nad finančním trhem, který by prodejce-zlatokopy, poškozující klienty, potrestal a v případě vážných či opakovaných prohřešků zajistil, aby podobný zlatokop již neměl šanci poškodit další klienty. Česká legislativa bohužel zatím v tomto směru příliš možností dozorovým orgánům nedává, chybí také odborníci, kteří by uměli výhodnost či nevýhodnost doporučených produktů vyhodnotit. Proti poškozování jednotlivých klientů je tak Česká národní banka zatím v převážné většině případů bezmocná.

Nedávná novela zákona na ochranu spotřebitele ale konečně umožňuje trestat používání různých klamavých a agresivních obchodních praktik, takže i tady konečně dostali poškození klienti účinný nástroj své obrany. Máte-li tedy pocit, že vás finanční poradce poškodil, že vás agresivně nutil podepsat smlouvy nebo vás oklamal tím, co o produktech řekl a zamlčel, zkuste vždy nejprve kontaktovat jeho firmu. Ale pokud jeho firma strčí hlavu do písku, nezapomeňte se vedle poradenské asociace obrátit také na ČNB. Jen ona totiž může nepoctivé prodejce z trhu odstranit jednou pro vždy.

Psáno pro měsíčník Finmag

Upozornění: Tyto texty vyjadřují osobní názor autora. Napsat mu můžete na adresu blog (zavináč) prouza.cz

Share